Supervisie / casuistiekbespreking / coaching

In mijn praktijk geef ik supervisie, casuïstiekbegeleiding of coaching aan professionals, die therapeutisch of pedagogisch werken met kinderen en/of jongeren en zich in de uitvoering van hun vak verder willen ontwikkelen.

Van 2011 tot 2020 gaf ik supervisie aan de Post Hbo opleiding Speltherapie, Inholland Academy Amsterdam en in 2017-2018 gaf ik een supervisiereeks bij de Hbo opleiding Pedagogiek, Inholland Amsterdam. Sinds 2016 geef ik individuele supervisie aan speltherapeuten, onder andere ten behoeve van registratie voor vaktherapie en aan HBO professionals in het kader van de SKJ registratie. In 2018 rondde ik de opleiding tot supervisor af en werd ingeschreven in het register van de LVSC. In 2023 behaalde ik het certificaat tot registercoach bij de LVSC.

Sinds 1993 werk ik als speltherapeut. Vanaf het begin heb ik me ontwikkeld in de uitvoering van mijn vak door het volgen van cursussen en opleidingen, bijwonen van congressen en studiedagen en het lezen van vakliteratuur en tijdschriften. Toch heeft al deze ‘voeding’ pas tot groei, inzichten en effectiever handelen geleid, door erover in gesprek te gaan met anderen en met mezelf. En door inzichten toe te passen in het handelen vanuit de persoon die ik ben. Een uniek leerproces, zoals elk persoon uniek is en leert. 

In mijn werk als supervisor, coach en casuïstiekbegeleider vind ik het boeiend om het leerproces van een ander mee te maken en daarin op zoek te gaan naar de mogelijkheden tot groei en ontwikkeling, passend bij jou. Creatief denken en doen zijn daarbij volgens mij essentiële ingrediënten. Want als je je kunt voorstellen en verbeelden waar je naar toe wilt, vind je gemakkelijker de weg daar naartoe. Op deze site vind je informatie over de werkwijze van supervisie, coaching en casuïstiekbespreking 

Supervisie

Er zijn vaak veel verschillende manieren om te reageren en te handelen in een werksituatie, zowel naar cliënten, collega’s of de organisatie. Maar hoe bepaal je uiteindelijk je keuze van handelen? Welke afwegingen spelen daarin een rol? Welke gedachten, gevoelens, wensen neem je daarbij waar bij jezelf? Hoe verhoudt zich dat tot de beroepsnormen en principes? Welke rol spelen persoonlijke normen en waarden daarin? Hoe ga je om met spanningsvelden die op deze gebieden kunnen ontstaan? Welke impact heeft dat op je handelen? En in welke mate ben je daar tevreden over? 

In supervisie worden dit soort vragen onderzocht aan de hand van een door jezelf ingebracht vraagstuk over iets dat je bezighoudt in je werksituatie. Dit onderzoek kan in een gesprek plaatsvinden of, in overleg met de supervisant, kunnen ook andere (creatieve) werkvormen worden ingezet. Het doel is om aan de hand van deze vraagstukken reflecterend te leren van eigen werkervaringen, het inzicht in jezelf in reactie op anderen te vergroten en alternatieve manieren tot handelen te ontdekken en uit te proberen. 

De supervisie in mijn praktijk kan zowel individueel als in groepjes van twee of drie personen plaatsvinden. Minimaal zijn er 10 en maximaal 25 sessies, met een frequentie van (in principe) eenmaal per twee weken, conform de richtlijn van de LVSC, de Landelijke Vereniging voor Supervisie en Coaching (www.lvsc.eu). Bij individuele supervisie is een bijeenkomst een uur, bij groepssupervisie wordt er bij elke persoon meer een half uur aan toegevoegd. 

Individuele supervisie kost € 85,00 per bijeenkomst. Een groepje van twee supervisanten € 75,00 per persoon per bijeenkomst. Een groepje van drie supervisanten € 65,00 per persoon per bijeenkomst. Bij supervisie op locatie worden reiskosten gerekend. Bij individuele supervisie is er ook de mogelijkheid om de een groot deel van de afspraken via beeldbellen te plannen.

Casuïstiekbespreking

Als speltherapeut kan je op de werkvloer geconfronteerd worden met problemen rond kind en gezin waarbij je even niet meer weet hoe je hier mee om moet gaan.

Wat voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de speltherapeut:

Het kind heeft gedrag in de spelkamer dat je niet kan plaatsen of lastig vindt om mee om te gaan. Je krijgt van het kind allerlei signalen (binnen of buiten spel) waarop je geen passende interventie weet. Je merkt dat je jouw koers in de behandeling niet goed meer weet. Ouders doen een bepaald appèl op je waardoor je het zicht verliest op jouw rol als speltherapeut.

Bij een aanvraag voor casuïstiekbespreking breng je de casus in die je zo puzzelt. Je loopt ergens op vast, beschikt niet over passende inzichten of interventies en hebt behoefte aan begeleiding en advies voor deze casus. In mijn praktijk bied ik je de mogelijkheid voor deze begeleiding. Door mijn lange ervaring als speltherapeut ken ik de voetangels, de valkuilen en triggers maar al te goed. En heb ik vaak kunnen uitproberen wat wel of juist niet werkt. Door ervarend leren heb ik een aantal sterke kanten in mijn functioneren als speltherapeut kunnen ontwikkelen zoals:

Het verband kunnen leggen tussen het gedrag van het kind en de onderliggende problematiek - inzicht in de verschillende aspecten die een rol kunnen spelen in de problematiek en behandeling - het plaatsen van de problematiek vanuit de verschillende theoretische kaders zoals de hechtingstheorie, ontwikkelingstheorieën, systemisch denken - het omzetten van het theoretische kader naar concreet en praktisch handelen als speltherapeut. Deze kwaliteiten zet ik in om met jouw casus mee te puzzelen.

Aan het eind van het consult beschik je over: > meer inzicht in de problematiek van het kind en/of ouders

> meer zicht op de wisselwerking tussen jou en dit kind/deze ouders

> meer grip op de koers die je wil gaan met dit kind en/of ouders

> concrete tips hoe dit toe te passen in de praktijk.

Casuïstiekbespreking kan in een eenmalig consult van een uur of langer worden aangevraagd. Een schriftelijke inbreng vooraf betekent effectief omgaan met de tijd, maar is niet noodzakelijk. Casuïstiekbespreking kan face-to-face en via beeldbellen plaatsvinden. Kosten: € 85,00 per uur.

COACHING

In mijn werk als coach begeleid ik professionals in de jeugdhulpverlening. De begeleiding is gericht op het vergroten van het vermogen tot zelfsturing binnen de context van hun werkomgeving, zowel binnen de zelfstandige praktijk als binnen een organisatie. Het kan gaan om persoonlijke vragen (bijvoorbeeld: hoe hou ik een goede balans tussen werk en privé) en vragen die gericht zijn op het functioneren binnen de organisatie (bijvoorbeeld: hoe positioneer ik mezelf in of na de reorganisatie). Een belangrijke focus bij mijn coaching is ‘niet klacht-, maar krachtgericht’. De hulpvraag van de professional is het uitgangspunt om samen te verkennen hoe de gewenste of ideale situatie eruit zou zien en welke stappen ervoor nodig zijn om dat te bereiken.

Vragen die in coaching aan de orde kunnen komen zijn:

  • wat zijn je kernwaarden, je idealen, verlangens en wensen

  • wat zijn je kernkwaliteiten en talenten

  • Hoe word je in het gebruik maken van je eigen kracht belemmerd

  • hoe kan je die kracht hervinden?

De kern van je identiteit is in dit proces het vertrekpunt, zoals je denkkader, je karakter en je motieven. Het doel van de coaching is om een verandering op gang te brengen in verbinding met jezelf en in verbinding met anderen. Zo kan er groei ontstaan in het maken van onafhankelijke, autonome keuzes in samenwerking met anderen. In coaching wordt doelgericht gewerkt naar het concrete resultaat dat de coachee wil bereiken. Coaching wordt individueel gegeven in trajecten van vijf tot tien bijeenkomsten. Coachingsgesprekken kunnen face-to-face en via beeldbellen plaatsvinden. Kosten: € 85,00 per consult.

Ida Fisser

idaspeltherapie@kpnmail.nl

06 39723945

Ervaringen

Juni 2021

Rosanne: “Gedurende de periode januari-juni 2021 liep er een supervisie traject bij Ida waar ik veel aan heb gehad en waardoor ik nu nog weer wat steviger sta in het uitvoeren van het prachtige vak speltherapeut. De komende tijd ga ik genieten van de opbrengst van de supervisie. Ida wist in een veilige sfeer te creëren met humor, een luisterend oor, soms prikkelende vragen én afwisselende werkvormen. Ze zette mij aan het denken t.a.v. vaste overtuigingen, persoonlijke waarden en het client-centered werken voor een doelgroep met een specifieke communicatie behoefte. Als beginnende speltherapeut in een uitdagende werkomgeving kwamen er soms veel prikkels, overwegingen en overdenkingen op me af. De supervisie bij Ida voelde als een steuntje de rug. De twee speltherapietrajecten, die aanleiding waren voor het opstarten van de supervisie zijn inmiddels achter de rug en daar kijk ik (met ouders en ons behandelteam) positief op terug. De bijeenkomsten bij Ida hebben hier absoluut een bijdrage aan geleverd!”

Maart 2022

Vanessa: “Voor mijn herregistratie bij het Register Vaktherapie moest ik een supervisietraject volgen. Ik wilde graag een leerzaam traject aangaan en via mond op mond reclame kwam ik uit bij Ida, ook al woonde ze aan de andere kant van Nederland. We hebben elkaar aan het begin en aan het einde van het supervisietraject face to face gezien en de andere bijeenkomsten via beeldbellen. Dat werkte prima, vooral omdat je elkaar al live had gezien. Wat ik erg prettig vond, was de houding van onvoorwaardelijke acceptatie van Ida, waardoor ik me heel veilig voelde om mijn binnenwereld te onderzoeken. Ida was qua houding en werkvormen erg afgestemd om mijn behoeftes, waardoor ik me echt gezien en gehoord heb gevoeld. De creatieve werkvormen die we gebruikt hebben, gaven mij veel inzichten. Ik heb er erg veel van geleerd, het was echt een cadeautje!”

April 2022

Nelly: “Vanaf september 2021 heb ik een supervisietraject gehad in het kader van mijn SKJ registratie, samen met een collega en Ida. Het was fijn om elke bijeenkomst een casus te bespreken waarin je moeilijkheden hebt ervaren op de werkvloer. Elke bijeenkomst bekeek Ida welke werkvorm aansloot bij de casus die werd besproken. Het was erg prettig om deze werkvormen af te wisselen. Door op een andere manier naar de casussen te kijken werd het voor mij makkelijker om te begrijpen waarin ik vastliep. Dit hielp mij om handvatten te krijgen om met verschillende moeilijkheden om te gaan. Ida is een erg open persoon en zeer prettig om me te werken. Ze weet goed aan te sluiten bij wat er nodig is en begrijpt je vaak al na een paar woorden. Het traject heeft erg bijgedragen aan zowel mijn professionele als mijn persoonlijke ontwikkeling!”